1. Definicja słowa teologia:
Słowo teologia jest zbitką dwóch greckich wyrazów: teos i logos. Słowo teos znaczy „Bóg”, a logos „nauka”, „logicznie sformułowana myśl”. A zatem teologia to szeroko pojęta nauka (lub rozważania) o Bogu.
2. Teologiczne założenia poznawcze:
a) Pismo Święte jest pojmowalne, Bóg objawił się w sposób dla człowieka zrozumiały, a nie niezrozumiały.
b) Pismo Święte zawiera w sobie objawienie pełne w odniesieniu do prawd zbawczych, ale niepełne w sensie absolutnym.
3. Teologiczne założenia interpretacyjne:
a) Znaczenie Pisma Świętego jest takie, jakie wynika z gramatycznego i kulturowego znaczenia słów, które padały pod adresem tych ludzi, do których były one bezpośrednio kierowane.
b) Nowy Testament ma znaczenie nadrzędne w stosunku do Starego Testamentu.
4. Nauki teologii możemy klasyfikować:
A: Ze względu na okres historyczny:
• patrystyczna,
• reformacji,
• współczesna.
B: Ze względu na punkt widzenia:
• armiańska,
• katolicka,
• Bartha,
• wyzwolenia.
C: Ze względu na sposób uporządkowania materiału dogmatycznego:
• historyczna,
• biblijna,
• egzegetyczna.
D: Ze względu na autorytet:
A: liberalna – autorytetem jest rozum, uczucia i sumienie, natura ludzka staje się źródłem prawdy religijnej.
B: neoortodoksyjna – właściwie nie posiada zewnętrznego, obiektywnego autorytetu.
C: konserwatywna, katolicka – autorytet w rękach Kościoła.
D: protestancka – autorytetem jest Biblia.
5. Dowody na istnienie Boga:
• Kosmologiczny (Tomasz z Akwinu, XIII wiek) – musi być sprawcza przyczyna tego, co istnieje. Teoria przyczynowości.
• Teleologiczny (Tomasz z Akwinu) – ponieważ spostrzegamy porządek, cel, złożoność i mamy możliwość przewidywania zjawisk, musi być jakiś projektant.
• Antropologiczny – sumienie człowieka, jego natura moralna, inteligencja, emocje, zmysł etyczny oraz wola muszą być w jakiś sposób wyjaśnione. Czy przyczyna nieposiadająca osobowości może stworzyć osobowość? Jak taka przyczyna może odpowiadać za przyjaźń, miłość, wspólnotę?
• Argument moralny – poczucie dobra i zła jest zjawiskiem uniwersalnym.
• Zdolność myślenia – jeśli umysł człowieka jest wynikiem ewolucji, to jak można wyjaśnić jego zdolność myślenia o myśleniu?
• Poczucie estetyki – nie ma człowieka, który nie posiadałby świadomości piękna. Jak wyjaśnić tę zdolność?
• Argument religijny – nie spotkano kultury pozbawionej religii.
• Argument progmatyczny – zakład Pascala.
• Ontologiczny (Anzelm, XII wiek) – możemy pojąć nieskończony i najdoskonalszy byt. Byt ze wszystkimi doskonałościami, jakie tylko możemy sobie wyobrazić. Jednak nie posiadając istnienia, nie byłby doskonały. Najdoskonalszy byt musi istnieć.
Po więcej informacji na temat teologii napisz: luke@zaJezusem.com.